Terapia prin muzica, sunete, mantra, meditatie

Terapia prin muzica se bazeaza pe pronuntarea unor sunete(mantre) a caror vibratie intra in rezonanta cu centrii de energie(chakre) din corpul nostru subtil si favorizeaza intrarea mai usor in meditatie mai precis in starea fara ganduri de completa relaxare a mintii.

Prin practicarea repetata a acestei terapii se pot observa rezultate mai ales daca practicantul a efectuatExperimentul Realizarii Sinelui prin care se poate activa si simti energia materna Kundalini.

Va vom prezenta in cele ce urmeaza algoritmul terapiei prin muzica. Pronuntarea sunetelor se va face cat mai prelung, atentia noastra trebuie focalizata in centrul de energie(chakra) corespunzator.

Ca sa intelegeti locul unde se situeaza fiecare chakra este bine sa studiati schema corpului subtil dand click pe linkul urmator: chakre.

corpul subtil

1) Mooladhara

Bija Mantra – Om Lam Lam Lam Lam

Bija Akshar – Om, Wam, Sham, Sham, Sam, Om

2) Swadhishthana

Bija Mantra – Om, Wam, Wam, Wam, Wam, Wam, Wam

Bija Akshar – Om, Bam, Bham, Mam, Yam, Ram, Lam, Om

3) Nabhi

Bija Mantra – Om, Ram, Ram, Ram, Ram, Ram, Ram, Ram, Ram, Ram, Ram

Bija Akshar – Om, Dam, Dham, Nam, Tam, Tham, Dam, Dham, Nam, Pam, Pham, Om

4) Anahata

Bija Mantra – Om, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam, Yam

Bija Akshar – Om, Kam, Kham, Gam, Gham, Tham, Gam, Cham, Chham, Jam, Zam, Nyam, Dam, Tham, Om

5) Vishuddhi

Bija Mantra – Om, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham, Ham

Bija Akshar – Om, Am, Aam, Im, Iim, Um, Uum, Rum, Ruum, Lrum, Lruum, Em, Aim, Om, Aum, Am, Aham, Om

6) Agnya

Bija Mantra – Om, Om, Om

Bija Akshar – Om, Ham, Ksham, Om

7) Sahasrara

Bija Mantra – Om

Bija Akshar – Om

Despre muzica indiana clasica

Muzica indiana clasica este una dintre cele mai rafinate arte in India. Isi afla inceputurile in perioada vedica timpurie, cu mii de ani inaintea erei noastre. Vedele (cele mai vechi scrieri sacre indiene) erau recitate si intonate in sanscrita, iar Sama Veda este in intregime dedicata muzicii si descrierii diferitelor instrumente existente la acea vreme.

Potrivit traditiei indiene, muzica a luat nastere odata cu crearea universului, din Sunetul primordial denumitAumNaad sau „Cuvant”, ceea ce ii confera statutul de limbaj universal avand o dimensiune divina. Dincolo de sistemul elaborat al modurilor si al improvizatiilor, particularitatea muzicii clasice indiene sta in dimensiunea divina atribuita ei. Muzica indiana este considerata a fi o cale catre cunoasterea lui Dumnezeu, o sadhana(meditatie) catre ceea ce indienii numesc Moksha sau „Eliberare”. Melodiile si ritmurile sunt mijloacele prin care artistul sustine si realizeaza dialogul cu Divinitatea, purtand auditoriul spre noi dimensiuni ale acestei comunicari devenite act de venerare.
Elementele de baza in muzica clasica indiana sunt sistemul melodic, reprezentat de Raga (scari muzicale compuse din sunete aflate intr-o ordine bine determinata, avand principii proprii si particularitati specifice conferite de modul in care este dezvoltat si infrumusetat fiecare sunet, prin diferite ornamente si tehnici speciale) si Tala, sistemul ritmic, care este diferit de sistemul ritmic european prin structura sa deosebita. Astfel, el este structurat in cicluri de 10, 12, 14, 16 timpi, fiecare avand caracteristici proprii si purtand o denumire specifica. Atat Raga cat si Tala si-au pastrat forma si puritatea timp de mii de ani si au fost transmise pe cale orala, fiind cantate si astazi.


● Raga YAMAN

Unul dintre cele mai populare si mai melodioase Raga. Fiecare Raga exprima o anumita stare de elevare spirituala. Raga semnifica in traducere „Energia Divina care patrunde spiritul”, ceea ce defineste menirea sa de a transmite prin muzica o scanteie de Divinitate si de a eleva astfel spiritul uman. Exista cateva reguli fixe care trebuie respectate si care fac diferenta intre un raga si altul. Una dintre aceste reguli se refera la momentul zilei (dimineata, dupa-amiaza, crepuscul, seara, noapte) sau la anotimpul in care el poate fi cantat. Raga Yaman este un raga de seara, care exprima stari de bucurie si fericire. Se folosesc 7 note.

Structura unui Raga cuprinde mai multe parti:

Alap: O introducere in care artistul incearca sa exprime starea emotionala specifica, definitorie a Rag-ului. Alap-ul nu are ritm si incepe intr-o stare de pace si seninatate, care treptat isi schimba dinamica, ajungand pana la o adevarata exaltare. Aceasta prima parte este considerata cartea de vizita a interpretului si cea mai importanta parte a rag-ului, ea dezvaluind prin tehnica si talentul muzicianului toata frumusetea, subtilitatea si profunzimea unui raga.

Jod: In aceasta parte artistul continua sa creeze spontan combinatii melodice si armonice de note. Spre deosebire de Alap, acum apare ritmul de tip Laya (similar batailor inimii), ceea ce confera acestei parti un efect profund linistitor, dincolo de emotia transmisa.

Jhala:Este partea cea mai alerta. Jhala inseamna final si ea incheie prima parte a prezentarii, in care tabla nu este prezenta. In jhala structurile si combinatiile ritmice sunt executate cu o mare viteza, ceea ce creeaza senzatia de flash sau de scanteie si sentimentul de extraordinar sau de inefabil.

Urmeaza doua compozitii traditionale, in care tabla se alatura sitarului:

Vilambit este o parte lenta, avand o structura de baza fixa intr-un ciclu ritmic de 16 timpi. Artistii creeaza spontan in fata publicului sofisticate variatiuni ale aceluiasi material melodic, avand viteze si ritmuri diferite. Improvizatia lor are caracterul unui dialog intre cele doua instrumente.

 

 „Muzica s-a nascut din iubirea lui Dumnezeu pentru noi si este menita a-L venera pe Dumnezeu.

 

Aceasta muzica indiana va uni candva lumea… daca spiritul ei pur va fi pastrat.

 

O muzica autentica revarsa valuri de vibratii. 
Arta pe care ar trebui sa o apreciem este arta care da vibratii.

 

Artistii sunt cele mai minunate flori ale creatiei, cele mai dulci vise ale Creatorului 
si cea mai pretioasa componenta a societatii.”

 

SHRI MATAJI NIRMALA DEVI 
Fondatoare a Sahaja Yoga si a Academiei de Muzica si Arte Frumoase 
„Shri P.K. Salve Kala Pratishthan” din Vaitarna, India

Drut are un tempo mai alert. Exista de asemenea o structura compozitionala fixa, in acelasi ciclu ritmic Teental de 16 timpi. Rolul principal in compozitie revine creativitatii artistilor.

Toate partile ce compun un Raga sunt menite a pune in evidenta maiestria si creativitatea interpretilor, care pe o structura restransa si fixa de sunete cladesc un univers de sentimente si culori.

● Raga PILU

Raga Pilu este un Raga in 12 note ce exprima o stare de serenitate. Este unul dintre cele mai complexe Raga, avand o mare forta in a exprima emotiile si sentimentele.

Instrumente 

Sitarul si tabla au fost create in secolul 13 de catre marele sfant, poet si muzician inovator al muzicii clasice indiene Amir Khusro (1254-1325).

 Sitarul a evoluat din instrumentul persan sehtar (in traducere: instrument cu trei coarde) si este unul dintre cele mai cunoscute si indragite instrumente de coarde din India. El are un numar variabil de corzi, grupate pe functiuni distincte: corzi principale, corzi de rezonanta sau de mentinere a tonului. Instrumentul are o sonoritate catifelata, iar stapanirea tehnicii lui este deosebit de dificila.

 Tabla este cel mai renumit instrument de percutie indian. Este alcatuit din doua mici tobe elaborat construite: daya – din lemn si dagga – din metal. Popularitatea tablei a depasit de mult granitele Indiei, fiind folosita si in muzica occidentala datorita timbrului sau deosebit. Tabla nu are rol doar de acompaniament al instrumentului solist. Intre instrumente exista un permanent dialog si de multe ori instrumentul solist ofera momente de solo muzicianului de la tabla pentru a-si etala virtuozitatea si maiestria.

 

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: